گروه کامپیوتر فنی و حرفه ای شهرستانهای استان تهران

گروه کامپیوتر فنی و حرفه ای شهرستانهای استان تهران

هر که دنیا خواهد ،دانش آموزد و هر که آخرت خواهد در عمل کوشد. (ابن سینا)

 مطلب زير نوشته شده توسط دانشجويان رشته كامپيوتر دانشگاه آزاد لاهيجان مي باشد.
به دليل تازگي مطلب و مفيد بودن در وبلاگ قرار داده شد.
 
تورنت یک شبکه اشتراک گذاری فایل بین کاربران است. یعنی کاربران این شبکه، فایل هایی رو که روی کامپیوترشون دارن، با کمک یک برنامه خاص بین بقیه کاربران به اشتراک میذارن. حالا بعضی سایت ها مانند  www.torrentz.com به شما این امکان رو میده که روی کامپیوتر های هزاران نفر در سراسر جهان جستجو کنید و از روی کامپیوترشون فایل هایی رو که خیلی جاها پیدا نمیشه دانلود کنید. توجه کنید که دانلود در این شبکه از طریق اتصال کاربران به یکدیگر صورت میگیرد و نه از طریق دانلود از روی یک سایت خاص.

تورنت در واقع يه سيستم File Sharing هست كه توی اون كاربران فايلهای خودشون رو به اشتراک ميزارن.

براي استفاده از تورنت شما ابتدا بايد فايل تورنت (يه فايل كم حجم 20-30 كيلوبايتی) رو از سايت هايی كه لينكهای تورنت قرار ميدن دانلود كنيد و اون فايل رو با استفاده از نرم افزارهاي مخصوص تورنت باز كنيد و شروع به دانلود كنيد. در این سیستم هرچه تعداد افرادی که فایل رو به اشتراک می گذارند بیشتر باشد سرعت دانلود شما بالاتر می رود .

 
مزايای استفاده از تورنت :

 
- رايگان بودن

 
- قابليت Resume (كه برای ما ايرانی ها خيلی مهمه!)

 
- گسترگی فوق العاده منابع (فيلم، موزیک، E-Book ،Game)

- با تورنت میتونید با حداکثر سرعت دانلود کنین ولی این یک شرایطی داره !

- شما باید قبل از دانلود فایل تورنت ببینن چقدر Peer/Seed داره؛ تعداد Seed ها نصف یا بیشتر از نصف Peer باشه شانس دانلود با حداکثر سرعت بالاتر میره؛ البته اگه دیگر شرایط رو هم داشته باشین هنگام دانلود فایل تورنت هم زمان شما قسمت هایی از اون فایل رو اپلود هم میکنین که این اپلود باعث میشه Tracker (شما برای دانلود فایل های تورنت به ترکر کانکت میشین و این ترکر هست که باعث ایجاد ارتباط بین دانلود کننده ها و آپلود کننده ها میشه) به شما امتیاز بده و هر چی این امتیاز شما بیشتر باشه شانس افزایش سرعت هم بیشتر میشه .

در صورتی که چند بار به یک ترکر کانکت بشین و فایل رو دانلود کنین و بعد از تمام شدن دانلود بدون داشتن Share Ratio خوب (بالای 500) از ترکر دیسکانکت شین و فایل رو آپلود نکنین امکانش هست که ترکر IP شما رو بن کنه که در این صورت در دفعات بعدی با مشکل سرعت و دانلود مواجه میشین (همیشه سعی کنین بعد از اتمام دانلود 3 یا 4 ساعت بیشتر کانکت بشین تا Share Ratio شما افزایش پیدا کنه). توجه داشته باشین که اینکار باعث میشه از حجم اکانتتون به اندازه حجم همون فایلی که دانلود کردین کم بشه! ولی برای بالا رفتن سرعت در دانلودهای بعدی موثره!

چند اصلاح تورنتی مهم :

Peer :
به شما و اشخاص ديگه ای كه فايل رو دانلود ميكنند Peer گفته ميشه. يک Peer فايل مورد نظر رو هم از Seed و هم از Peer هاي ديگه دانلود ميكنه و در عين حال قسمت های دانلود شده رو براي Peer های ديگه آپلود ميكنه. وقتی يک Peer هم فايل رو به صورت كامل دانلود كرد به يه Seed تبديل ميشه.

Seed :
کامپیوتریست که یک کپی کامل از یک Torrent مشخص رو داره. هنگامی که کامپیوتر ما به طور کامل فایل را دانلود کرد، به عنوان كسی كه فايلی رو به صورت كامل (يعنی 100%) روی كامپيوتر داره Seed شناخته میشه و فايل رو Share می کنه (واسه دیگران به اشتراک میذاره) که در اصطلاح Seeding گفته میشه.

Share Ratio :
به نسبت ميزان آپلود فايل به دانلود آن گفته ميشه كه بر اساس 1 سنجيده ميشه.
Share Ratio > 1 يعنی آپلود شما بيشتر از دانلود بوده
Share Ratio < 1 يعنی دانلود شما بيشتر از آپلود بوده

علاوه بر اينكه هر فايل به صورت جدا دارای Share Ratio هست. يک Share Ratio کلی هم وجود داره كه كل ميزان آپلود و دانلود شما رو نشون ميده (در واقع ميانگين Share Ratio تمامی فايلهای دانلود شده).

 
نرم افزارهای دانلود تورنت :

(click to download)
BitTorrent
Vuze

 

 



نویسنده: سرگروه کامپیوتر فنی و حرفه ای - آجورلو ׀ تاریخ: 15 دی 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , computergroup.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com